الثلاثاء، 3 ديسمبر 2013

الشاعر سامح شريف يتألق من جديد


الشاعر سامح شريف 


حبيبي قدام عنيا

انا خلاص لاقيتك و واقف معاك
وسامع بصوتك ارق الكلام
 دا قلبى حبيبى مصدق لاقاك ...
عارفه نفسى اغمض فى حضنك و انام
انا فى حلم ولا اصدق عنيا
 حبيبى واقف مبين اديا وعايش معايا فى احلى دنيا
 الله على اللى انا شايفه معاك بعينى
 وانا بين اديك بعيش عمرى و سنينى
وطول الحياة جنب منك هتلاقينى
هتفضل معايا سنينى اللى جاية
و هكمل حياتى وانا بين اديك
 وخليك حبيبى قدام عنيا
 وطول عمرى بحلم اكون بس ليك
 يا اغلى ما عندى فى الدنيا ديا
... دنا العمر كله بدور عليك

بالمفيد المختصر

ايامى نورها القمر وفضلت اسرح بالساعات
 يا حبيبى لما هواك امر اتغيرت فيا الحاجات
بشوف الدنيا لون تانى وبنسى كل الاحزان
واللحظة الحلوة فى قربى منك ياحبيبى
 بتعدى فى ثوانى و عيونى كحلها السهر
 وفى كل ليلة بفكر فيك  
مهو بالمفيد المختصر مش هكون غير بس ليك

الحق اللي عاش

بشعر بفرحة لما كلمة اقولها تسعد الف قلب
وانا فرحتى ايام بطولها طول ما ملينا حب
 الكلمة اقولها بشىء من الخوف جوا منى
 ما ساعات بتبقى على هوايا لكن بتجرح من غير ذنب
ان قولت يوم الحق مرة بندم مابتنيهاش
 وعلشان بزعل ناس ساعتها برجع لعقلى و اقول بلاش
 والحق ما يزعلش حد و بحسن نيه هقول و اغنى
 وافضل افكركم تملى باحق اللى مبينا عاش

ذكريات عاشق

دايما ليه ناسيانى
 ودايما فاكره جروحى
ليه شايفانى فى بكره انى نهايتك
 كنت عايشلك كل حياتى بعمرى و روحى
كنت معاكى و كنت امانك كنت حمايتك
و الدنيا ليه دايما فيها ...
 يوم نفرح يوم تانى بنجرح
 و ايامنا ليه الجرح ماليها...
 كان نفسنا ولو يوم نفرح
 فين الانسانه اللى انا حبيتها و اتمنيتها
كان غلطتى يوم انى استسلمت و صدقتها
يا خسارة ما حس بجراح قلبى فى يوم قلبها
 واهى طلعت فى الاخر عايشه بس لنفسها
 وياااااه عالدنيا دى لما بتفرق بين اتنين حبيبين
 بين أمس و بكره ويبان الحزن فى عنيين كل اتنين عاشقين
وبتبقى اللحظة الحلوة تملى مجرد ذكرى

 كل ليلة احن لك

كل ليلة احنلك و اشتاق اليك
وابعتلك عيونى تطمن عليك
يا حبيبى دنتا ساكن جوا قلبى
وكل دقه منه جاية بتناديك
عشت طول حياتى بتمناك يا عمرى
احساس جديد وانا الليله دى لو كان فى اديا
هفضل عايش جنب منك مش بعيد
عشت طول حياتى بتمناك يا عمرى
كنت بحلم انى يوم المس اديك
كل ليلة احنلك و اشتاق اليك
 وابعتلك عيونى تطمن عليك
 كل ليلة احنلك و اشتاق اليك
 وابعتلك عيونى تطمن عليك


قلبك كما الحياه

لسه على قلبك تقيل حلمى بيك
كان مستحيل اعمل ايه علشان يكون و يبقى حقيقة
اعمل ايه فى الملامح البريئة في زمان محروم
قومت ابعت جواب اشكى همى و تعبى وجراح قلبى اللى داب
عارف انى تملى بدعى انك تكونى ليه بدمع سال ذى المطر
 عمال يقولى انسى قلبو اللى توهنا زمان معاه
واللى ضيعنا فى يوم هواه انكسرتى؟!!
ولا قلبك لسه قسى كما الحيااااااه



ليست هناك تعليقات: